Klachten
Ervaart u een probleem op of met onze school? Probeer er eerst samen met de betrokkenen uit te komen. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u het probleem bespreken met de contactpersoon of in gesprek gaan met onze schooldirecteur.
Komt u er samen op school niet uit? Dan kunt u het probleem kenbaar maken bij het bestuur van Agora. Het College van Bestuur is bereikbaar via het mailadres secretariaat@agora.nu.
Het College van Bestuur zal kijken of door hun bemiddeling een oplossing kan worden bereikt.
Ook kunt u contact opnemen met de (externe) vertrouwenspersoon van Agora. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en niet aan de school verbonden. De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt of dat er aanleiding is om een klacht in te dienen.
De vertrouwenspersoon is bereikbaar via het mailadres info@in-b-tweenadvies.nl.
Als het probleem niet opgelost is/wordt kunt u een klacht indienen bij het College van Bestuur van Agora of bij de klachtencommissie. Agora heeft geen eigen klachtencommissie maar heeft zich aangesloten bij een landelijke geschillencommissie (Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs).
Het indienen van een klacht:
- wordt schriftelijk gedaan;
- bevat uw naam en adres;
- bevat de naam van degene over wie de klacht gaat;
- bevat de naam en adres van de school;
- omschrijft de klacht en de periode waarin de klacht zich afspeelt;
- bevat een kopie van eventuele relevante stukken;
- en is voorzien van een datum en een handtekening.
Dit kan worden gestuurd aan:
- het College van Bestuur
- per mail: secretariaat@agora.nu of
- per adres: Postbus 88, 1500 EB Zaandam
Of aan:
- de klachtencommissie van de landelijke Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs. Gegevens van deze stichting treft u aan op www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl .
Lees de volledige klachtenregeling
Respect tussen ouders en personeel
Op Het SchatRijk hanteren wij de zienswijze dat ouders onze natuurlijke partners zijn. Met hen werken wij samen in het belang van de kinderen. Onder normale omstandigheden leidt dat partnerschap tot positieve resultaten. Ouders voelen zich betrokken en gehoord, leerkrachten ondersteund en gewaardeerd. Die gezonde vorm van communicatie en omgang staat soms onder druk.
Als school en als leerkracht is het onmogelijk om aan alle (maatschappelijke) verwachtingen te voldoen. De mondige burger kent zijn rechten en eist soms – met het oog op een optimale ontwikkeling van zijn kind – het onmogelijke van de school. In die sfeer kunnen er meningsverschillen ontstaan. Zolang deze met wederzijds respect worden benaderd, is er nog niet veel aan de hand. Een goed gesprek maakt veel duidelijk en lost de meeste problemen op.
Als uitgangspunt hanteren wij het volgende:
- Het uitgangspunt is dat u vertrouwen hebt in de leerkracht van uw kind. We stellen het zeer op prijs dat u laat merken dat dat vertrouwen er is.
- Heeft u vragen of opmerkingen, maak dan een afspraak met de leerkracht van uw kind.
- Gesprekken tussen ouders en leerkracht vinden op een respectvolle wijze plaats. Indien dat niet kan, wordt het gesprek gestaakt.
- Gesprekken over ‘volwassen onderwerpen’ of ‘stevige’ gesprekken worden niet gevoerd met de kinderen als toeschouwer.
- Bent u boos, kies dan voor een ander moment voor een gesprek of wacht tot u gekalmeerd bent. Emoties tonen hoeft niet verkeerd te zijn, wel als het u belemmert een gesprek op een correcte wijze te voeren.
- Als u thuis over de leerkracht van uw kind spreekt, doe dat dan alleen in positieve bewoordingen. Bespreek uw klachten over de leerkracht niet in het bijzijn van uw kinderen. Bespreek die klachten ook niet met andere ouders, maar met de betreffende leerkracht zelf.
- Verwoord uw boosheid niet in een email. Indien emoties een rol spelen, is het haast onmogelijk per email op een zorgvuldige en respectvolle wijze te communiceren.
- In het algemeen: wij stellen het zeer op prijs als u laat blijken dat u het personeel ondersteunt in hun pittige taak. Die support is onmisbaar.