Organisatie
Bouwen
Het SchatRijk is georganiseerd in drie bouwen, te weten:
- Onderbouw, de groepen 1 en 2 (en na de kerstvakantie de Startgroep jongste kleuters)
- Middenbouw, de groepen 3 t/m 5
- De bovenbouw, de groepen 6 t/m 8
De leerkrachten en onderwijsassistenten in de bouw werken nauw samen. Dat doen zij om de kwaliteit te versterken, de thema's te plannen en lesbezoeken bij elkaar af te leggen.
Werken in thema's
In de ochtend werken we voornamelijk aan de kernvakken (zoals taal, rekenen, lezen en schrijven). Dit noemen we de instrumentale vaardigheden, die belangrijk zijn als we de wereld om ons heen willen verkennen en onze plaats daarin willen innemen. In de middag werken we in thema's en zijn we feitelijk op verkenning in de schepping. Een thema beslaat een periode van enkele weken, waarin gewerkt wordt aan een onderwerp. Het thema 'de Romeinen' bijvoorbeeld in de bovenbouw. Daaronder hangen weer allerlei sub-thema's, als voeding, kleding, ritulen, de geografie en geschiedenis van de Romeinen. Kinderen leren op Het SchatRijk natuuurlijk niet alleen uit boeken of sites, maar gaan zelf vaak aan de slag om informatie op te zoeken, te verwerken, iets te bouwen om daarna hun kennis te presenteren.
Pauzes en buitenlessen
In de ochtend hebben de kinderen een kwartier pauzetijd. Dat is bedoeld om te recreëren, te spelen, te genieten van de natuur op de speelplaats en lekker te rennen. Daarnaast zijn de kinderen ook tijdens de lunchtijd buiten.
Steeds vaker zijn de leerkrachten op onze school bezig met het ontwerpen van buitenlssen. Dat zijn gewone lessen uit bijvoorbee dde methoden die we gebruiken, maar die wel buiten worden gegeven. Soms moeten zowel de kinderen als de leerkrachten er nog aan wennen dat het 'naar buiten gaan' dan een andere organisatie en structuur kent dan die van de pauzetijd. We zien dat kinderen genieten van de buitenlessen, heerlijk bewegen en plezier hebben. Bovendien beklijft nieuwe kennis en ervaring dan ook beter.
Balans tussen 'hoofd, hart en handen
Wij zoeken graag naar een zekere balans tussen het werken met het hoofd (kennis vergaren, nadenken, onthouden), het hoofd (discipelschap, burgerschapsvorming, menswording) en de handen (maken, doen, bewegen). Onze ervaring is, dat je kinderen - zeker vandaag de dag - niet al te lang moet laten stil zitten. Steeds meer kinderen hebben er ook moeite mee om hun werk te organiseren, te plannen, zich te concentreren en taakgericht te werken. Daarom streven wij die balans na en hebben wij binnen ons leerplan gezorgd voor variatie. Hierin ligt een sterke verbinding met bildung. Dit zijn daarin belangrijke ingrediënten:
- Uiteraard de heldere, christelijke identiteit. Daarover vindt u elders op onze site meer informatie.
- De prachtige natuurspeelplaats. Sinds onze komst naar Rooswijk, nu enkele jaren geleden, zijn we meteen begonnen met het aanleggen van de natuurspeelplaats. Een groene, uitdagende speelplaats, waar kinderen heerlijk kunnen bewegen, verstoppen, klimmen en rennen. Maar waar ook veel geleerd wordt over Gods schepping.
- De moestuin, waar kinderen in groep 6 en 7 aan werken.
- De muzieklessen door professionele docenten van Fluxus. Met instrumentale muzieklessen in groep 5 en 6.
- Het cultuuraanbod. Komen uw kinderen bij ons op school, dan garanderen wij dat zij kennis maken met een breed cultureel aanbod. Zij bezoeken in acht jaar basisonderwijs vele musea en beleven tal van dans-, theater- en muziekvoorstellingen.
- Voedingslessen in iedere groep. Soms theorie, maar vaker praktisch kooklessen met gezonde producten in ons eigen SmaakRijk.
- Werken in de MakerSpace, waar onder leiding van deskundigen gewerkt wordt aan ontwerpen en vooral maken.
- Alle kinderen in groep 4 t/m 8 werken met een eigen iPad. Deze tablet stelt ons in staat om de meeste vakgebieden zonder boek en werkschrift te bestrijken. Bovendien kunnen de leerkrachten via een dashboard meteen zien waar de kinderen aan bezig zijn, waar het leren stagneert en meteen feedback geven.
- Het project 'De Bieb Op School' stelt ons in staat gericht te werken aan een fijn leesklimaat, het lezen te stimuleren en met een deskundige leesconsulent van de Bieb samen te werken. Op Het SchatRijk hebben we een mooie boekencollectie!
- Het SchatRijk is een Gezonde School. Sinds 2016 mogen wij het predikaat 'Gezonde School' voeren, op basis van het vignet 'Voeding'. Dit geldt als een erkenning dat onze school er alles aan doet om haar leerlingen een gezonde levensstijl te leren, gezond eten en drinken te geven en daar de nodige aandacht aan te besteden. Alle kinderen hebben een Dopper, er zijn speciale waterdrinkdagen en we hebben een stevig traktatiebeleid.
- In 2018 kregen wij het vignet 'Welbevinden', als erkenning dat wij ons er optimaal voor inspannen dat wij kinderen een veilige schoolomgeving bieden en ondersteunen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling.